Print denne side

8. november 2019

Flextrafikken bringer folk sammen

Der er generelt stor tilfredshed med flextrafikken i Syd- og sønderjylland, viser en ny undersøgelse - Og de tilfredse kunder bruger i stigende grad den fleksible kollektive trafik til at besøge familie og venner.

 

Flextrafik er den overordnede betegnelse for den behovsstyrede kollektive trafik, hvori man kan finde blandt andet Sydtrafiks handicapkørsel, kommunalt visiteret kørsel til fx læge eller dagtilbud og så Flextur. Det sidste er den åbne del af flextrafikken, og den kan bestilles af alle. Man bliver kørt fra adresse til adresse, når man har behov for det – også selvom man ’bare’ skal på besøg hos familien. Den eneste undtagelse er at man ikke kan benytte Flextur internt i de større byer, her er det bybusserne der dækker behovet. 

 

Brugen af Flextur er stigende i Sydtrafiks område, og kunderne er rigtig glade for tilbuddet. Det kan man se på den samlede tilfredshed på 86 point ud af 100 mulige
”Det glæder mig, at kunderne er så tilfredse. Vi ligger på samme høje niveau, som vi gjorde, da vi sidst fik målt tilfredsheden, så vi ved vi har et godt produkt – og et populært produkt, siger Lars Berg, direktør for Sydtrafik, der varetager flextrafikken i den jyske del af Region Syddanmark. 

 

God service hver dag
Undersøgelsen er lavet af analysebureauet Wilke, og her defineres en score på over 75 point som meget godt. Svarene er indsamlet via personlige telefoninterviews, og det er fjerde gang, at Sydtrafik tager temperaturen på kundernes tilfredshed med flextrafikken. 


Den absolutte topscorer hos kunderne er kontakten med chaufføren i bilen. Chaufførernes service, kørsel og hjælpsomhed scorer igen allerhøjest af de forskellige parametre. På skalaen fra 1-100 svarer kunderne i gennemsnit 93:
”Kunderne møder flextrafik ude i vognen, og chaufførerne er vores ansigt udadtil. Derfor er det meget glædeligt, at kunderne oplever god service, og at de får den nødvendige hjælp, når de kører med os,” siger Michael Aagaard, afdelingschef for Flextrafik:

 

”Derfor er resultatet også en meget stor anerkendelse af de vognmænd og chauffører, der kører for os, og det gode arbejde de leverer hver dag.”

 

Smil i telefonen – tilfredshed online
Medarbejdernes venlighed ved bestilling er også en af dem, som ligger i toppen målt på tilfredsheden, og telefoniske bestilling er da også stadig den foretrukne bestillingsform, men antallet af selvbetjente kunder stiger kraftigt. 

 

”Man har døgnet rundt mulighed for at bestille sin Flextur og handicapkørsel via vores hjemmeside eller appen ’Flextrafik’, og man opnår en 20% rabat ved det,” fortæller Michael Aagaard, og fortsætter: ”Vi prøver lige nu at øge andelen af selvbetjente kunder – samtidigt med at vi stadig har fokus på at yde venlig, professionel og effektiv service over for de af vores kunder, hvor telefonisk bestilling er den bedste løsning.”


Fakta: Undersøgelsen er udarbejdet af Wilke A/S, og er baseret på 823 telefoninterviews stikprøver indsamlet fra 23. august 2019 til 22. september 2019. Kunderne er blevet bedt om at vurdere flextrafikken på en skala fra 1-10, som i undersøgelsen er sat op som pointtal mellem 1-100 (indekstal). Se hele undersøgelsen her

Tilbage
Produceret af Sydtrafik