Busrejser i forhold til Corona/Covid-19 virus

 

Regeringen har d. 10. marts 2020 opdateret sine anbefalinger vedrørende Corona/Covid19 og anvendelse af kollektiv transport. De opdaterede anbefalinger omfatter en række opfordringer til de trafikselskaber, der driver den kollektive transport og en række opfordringer til de rejsende.

 

 

Anbefalinger til rejsende

 

Læs myndigehedernes Opfordringer til de rejsende i den kollektive trafik.

 

 

Vis hensyn til hinanden og hold afstand. Rejs uden for myldretid, hvis det er muligt. Er du syg eller formoder at være smittet, skal du ikke rejse med bus, tog eller flextrafik.

 

 

 

Det gør Sydtrafik

 

Sydtrafik fortsætter indtil videre driften af bus, tog og Flextrafik i overensstemmelse med myndighedernes opfordringer til udbyderne af kollektiv trafik. Du kan se dem fem opfordringer og vores tiltag herunder. 
I flextrafikken henstiller vi til, at man kun foretager nødvendige rejser.

 

1. Begræns trængslen i de kollektive transportmidler

I Sydtrafik har vi fra onsdag d. 11. marts om morgenen begrænset antallet af personer, der må være i vores busser. Det sker for at nedbringe risikoen for smitte, og vi opfordrer alle til at følge myndighedernes anvisninger om at rejse uden for myldretiden, hvis det er muligt.

 

2. Informer de rejsende mest muligt om hensigtsmæssig adfærd

Myndighedernes fem anbefalinger til rejsende er at finde i alle vores busser, samt på vores digitale informationstavler. Vi bruger egne kanaler som hjemmeside og sociale medier, samtidigt med at vi hjælper myndighederne med at løfte budskabet i pressen.

 

3. Vær særlig opmærksom på rengøring af fælles kontaktflader

Vi har opjusteret på rengøringen af bussernes fælles kontaktflader, sådan at de dagligt bliver rengjort efter myndighedernes anbefalinger.

 

4. Sæt fokus på god hygiejne.

Vi informerer om god håndhygiejne til passagerer og chauffører i bussen, på de digitale stoppestedstavler og på vores egne kanaler. Vi har desværre ikke mulighed for at stille håndsprit til rådighed til passagerne.

 

5. Opsæt plakater, der opfordrer syge til ikke at rejse med kollektiv transport

Alle busser er udstyret med plakater på indgangsdørene, der opfordrer til at man ikke bruger kollektiv transport, hvis man er syg eller formoder at være smittet.

 

 

Vis hensyn til chaufføren

For at beskytte chaufføren mod smitte, er der ingen indstigning via bussens forreste dør, og bussens forreste sæder må ikke benyttes. Følg altid chaufførens anvisninger og vær opmærksom omkring tjek ind og tjek ud. 

 

Der kan ikke købes billet i bussen, du skal køre på et rejsekort, pendlerkort eller købe billet via Sydtrafiks Mobilbillet app. 

 

Corona/Covid-19 påvirker køreplanen

Der sker løbende tilpasning af køreplaner, efterhånden som situationen ændrer sig. 

 

Natbusserne er midlertidigt indstillet, og det samme er kørslen med de regionale uddannelsesruter. I alle kommuner er kørslen med skoleruter indstillet, og i Esbjerg og Vejle overgår bybusserne til 'CORONA'-køreplan mandag d. 30. marts. 

 

Disse ændringer kan ske fra dag til dag, og i den situation vil det ikke altid være muligt at få opdateret Rejseplanen i tide. Du kan holde dig opdateret på denne side www.sydtrafik.dk/køreplaner

 

 

Refunderinger

Billetter, pendlerkort og andre produkter refunderes uden gebyrer i perioden. Rejsekort pendlerkortet refunderes gennem selvbetjening uden at det sædvanlige gebyr på 8 dage bliver fratrukket. 

 

Ungdomskort

Ønsker du refusion af dit ungdomskort i forbindelse med lukning af din skole grundet Corona virus skal du sende en mail til kort@sydtrafik.dk hvor du oplyser dit navn samt rejsekortnummeret på dit ungdomskort.

 

Refusion udregnes pr. den dato vi modtager din henvendelse og frem til og med 13. april 2020. Skulle der komme en forlængelse af perioden med lukkede uddannelsesinstitutioner, så forlænger vi automatisk lukningen af dit ungdomskort. Det er ikke nødvendigt at skrive igen. Udbetalingen sker til din NemKonto umiddelbart efter karantæne-periodens udløb. 

 

Hvis du ønsker refusion må du ikke bruge dit ungdomskort i perioden. Gør du det alligevel mister du retten til fuld refusion.

 

OBS: Dit ungdomskort skal fortsat bruges efter karantænen, det er derfor vigtigt, at du gemmer dit kort - det skal ikke klippes i stykker! Andre trafikselskaber kan have andre procedurer for deres ungdomskort. 

 

Pendlerkort på mobil

Hvs du har et pendlerkort på mobil kan du søge refussion ved at sende en mail til kort@sydtrafik.dk. Du skal angive dit fulde navn og telefonnummer. Refussionen udregnes efter samme vilkår som ovenstående. 

 

 

Rejsegaranti

Rejsegarantien er suspenderet i hele landet, hvilket betyder, at man ikke kan gøre brug af rejsegarantien, hvis man bliver forsinket på sin rejse med kollektiv trafik.

 

 

Salgssteder og personlig betjening

Alle muligheder for at få personlig hjælp til rejsekort optankning og bestilling er desværre lukkede frem til d. 13. april. Kontakt Rejsekort Kundecenter på 70 11 33 33, hvis du har spørgsmål til optankning og fornyelse af perioder. 

 

 

Flextrafik

Det er fortsat muligt at benytte flextrafik, men i forlængelse af myndighedernes anvisninger opfordres du til kun at rejse, hvis det er absolut nødvendigt. Flextrafik kører på nødberedskab og normalt serviceniveau kan ikke garanteres.

 

Fra 20. marts er der midlertidigt lukket for kontantbetaling i flextrafikken. Bestil din rejse på selvbetjening eller få hjælp til blandt andet kreditkortbetaling telefonisk. Det er stadig muligt for alle at rejse med Flextrafik, hvis man har behovet. 

 

 

 

Situationen ændrer sig hele tiden, så hold dig opdateret her på www.sydtrafik.dk, Sydtrafiks facebookside og www.coronasmitte.dk

 

Produceret af Sydtrafik