Betal kontant i bussen

Fra mandag den 10. august er det igen muligt at købe billet med kontanter i bussen.

Busrejser i forhold til Corona/Covid-19 virus

 

Regeringen har d. 14. maj 2020 opdateret sine anbefalinger vedrørende Corona/Covid19 og anvendelse af kollektiv transport. Pr. 18. maj 2020 har vi øget kapaciteten, så vi nu kan køre med 70% passagerer i forhold til maksimal kapacitet. Antallet af passagerer vil variere efter bussens størrelse og indretning, men der må efter sundhedsmyndighedernes anbefalinger sidde passagerer på alle sæder, samtidig må halvdelen af bussens ståpladser må udnyttes. 

 

Fra d. 10. august er det igen muligt at købe billet i bussen. 

 

 

 

Krav om mundbind på enkelte ruter

 

Der er fra den 11. august 2020 indført krav om mundbind, når du rejser med kollektiv trafik til kommunerne Aarhus, Silkeborg, Skanderborg, Odder, Favrskov og Horsens.

 

Hvis du rejser med en rute, der kører i en af kommunerne, skal du bruge mundbind på hele rejsen. Det gælder også, hvis din rejse kun er udenfor kommunernes grænse. 

 

I Sydtrafiks område gælder det for: 

  • Rute 202  -  Vejle - Aarhus
  • Rute 215  -  Vejle - Silkeborg
  • Rute 912X  -  Billund - Aarhus

 

Du kan læse mere om de særlige rejseregler og krav til brugen af mundbind på Midttrafiks hjemmeside.

 

 

 

Anbefalinger til rejsende

 

Læs myndigehedernes Opfordringer til de rejsende i den kollektive trafik.

 

 


Sundhedsstyrelsen anbefaler at man medbringer hånddesinfektion eller vådservietter, når man færdes blandt mange mennesker og på steder med mange kontaktpunkter, fx i den kollektive transport. 

 

Det anbefales at bruge mundbind i den kollektive transport

 

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at man med fordel kan bruge et mundbind, når det er svært at holde afstand til andre passagerer.

 

 

Det gør Sydtrafik

 

Sydtrafik fortsætter indtil videre driften af bus, tog og Flextrafik i overensstemmelse med myndighedernes opfordringer til udbyderne af kollektiv trafik. Du kan se dem fem opfordringer og vores tiltag herunder. 
I flextrafikken henstiller vi til, at man kun foretager nødvendige rejser.

 

1. Begræns trængslen og understøt afstand i de kollektive transportmidler

I Sydtrafik har vi fra onsdag d. 11. marts om morgenen begrænset antallet af personer, der må være i vores busser til havldelen af normal kapacitet. Det sker for at nedbringe risikoen for smitte, og vi opfordrer alle til at følge myndighedernes anvisninger om at rejse uden for myldretiden, hvis det er muligt. Siden mandag d. 18. maj har vi kørt efter de nye retningslinjer med 70% kapacitet. 

 

2. Informer de rejsende mest muligt om hensigtsmæssig adfærd

Myndighedernes fem anbefalinger til rejsende er at finde i alle vores busser, samt på vores digitale informationstavler. Vi bruger egne kanaler som hjemmeside og sociale medier, samtidigt med at vi hjælper myndighederne med at løfte budskabet i pressen.

 

3. Kontaktløse rejser bør fremmes

Det er nu igen muligt at købe billet i bussen og betale med kontanter. Vi anbefaler dog stadig at bruge rejsekort eller Sydtrafik mobilbillet app.  

 

4. Vær særlig opmærksom på rengøring af fælles kontaktflader

Vi har opjusteret på rengøringen af bussernes fælles kontaktflader, sådan at de flere gange dagligt bliver rengjort efter myndighedernes anbefalinger.

 

5. Sæt fokus på god hygiejne.

Vi informerer om god håndhygiejne til passagerer og chauffører i bussen, på de digitale stoppestedstavler og på vores egne kanaler. Vi har desværre ikke mulighed for at stille håndsprit til rådighed til passagerne, men vi opfordrer alle til at medbringe deres egen håndsprit. Alle ansatte er instruede i god håndhygiejne og har håndsprit til rådighed. 

 

6. Opsæt plakater, der opfordrer syge til ikke at rejse med kollektiv transport

Alle busser er udstyret med plakater på indgangsdørene, der opfordrer til, at man ikke bruger kollektiv transport, hvis man er syg eller formoder at være smittet.

 

 

Vis hensyn til chaufføren

Af hensyn til chaufførernes frygt for smitte, må bussens forreste sæder ikke benyttes, og der kan ikke købes billet i bussen. Du skal køre på et rejsekort, pendlerkort eller købe billet via Sydtrafiks Mobilbillet app inden afgang. Følg altid chaufførens anvisninger og vær opmærksom omkring tjek ind og tjek ud. 

 

Refusion af pendlerkort og ungdomskort

Siden Corona lukkede Danmark ned, har Sydtrafik samt de andre trafikselskaber og togoperatører i Danmark ekstraordinært tilbudt kunderne, at de kan få refunderet ubrugte billetter og pendlerkort gebyrfrit og helt frem til afrejse.

 

Nu, hvor samfundet gradvist åbner op, og kunderne opnår en større forudsigelighed i hverdagen, genindfører de danske trafikselskaber og togoperatører de almindelige regler.
De almindelige regler for refusion af billetter og kort er i kraft igen fra den 11. maj 2020, hvilket betyder at der fratrækkes et gebyr svarende til 8 dage på eventuelle refusioner. 

 

Rejsegaranti

Rejsegarantien gælder igen fra onsdag d. 27. maj i alle andre tilfælde end ved forhold, der er relateret til COVID-19. Fx i tilfælde af forbikørsel pga. kapacitetsgrænsen i bussen.

 

Salgssteder og personlig betjening

Sydtrafiks servicesteder er åbne igen. Vær opmærksom på, at du hos en række borgerservicer skal bestille tid før du møder op!
Du finder nærmere info om de enkelte salgssteder ved at klikke her. Du kan også kontakte Rejsekort Kundecenter på 70 11 33 33, hvis du har spørgsmål til optankning og fornyelse af perioder. 

 

 

Flextrafik

Flextrafik kører også med nedsat kapacitet og normalt serviceniveau kan ikke garanteres.

 

Fra 20. marts er der midlertidigt lukket for kontantbetaling i flextrafikken, men det forventes igen at blive muligt at betale med kontant igen fra den 17. august.

Bestil din rejse på selvbetjening eller få hjælp til blandt andet kreditkortbetaling telefonisk. Det er stadig muligt for alle at rejse med Flextrafik, hvis man har behovet. 

 

 

Situationen ændrer sig hele tiden, så hold dig opdateret her på www.sydtrafik.dk, Sydtrafiks facebookside og www.coronasmitte.dk

 

Produceret af Sydtrafik